مقالات عمومی

اضطراب عملکرد جنسی و ED: علل، علائم و موارد دیگر

اضطراب عملکرد جنسی و ED

[vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]آیا تا به حال قبل از رابطه جنسی احساس اضطراب کرده‌اید؟ بروز حس عصبانیت، اضطراب یا ناراحتی قبل و در حین فعالیت جنسی برای مردان غیرمعمول نیست – مشکلی رایج که تحت عنوان اضطراب عملکرد جنسی شناخته می‌شود.

اضطراب عملکرد بر مردان در هر سن و زمینه‌ای تأثیر می‌گذارد. این مشکل نه تنها می‌تواند بر وضعیت روانی شما در حین رابطه جنسی تاثیر بگذارد، بلکه می‌تواند به مشکلات جنسی رایج مانند اختلال نعوظ (ED) و انزال زودرس (PE) منجر شود.

خبر خوب این که هم اضطراب عملکرد جنسی و هم مشکلاتی که می‌تواند بدنبال این بیماری ایجاد شود قابل درمان هستند. این مشکلات معمولاً با دارو، داشتن یک لایف استایل مناسب، مصرف دمنوش‌ها و گیاهان دارویی مانند جینسینگ یا ترکیبی از رویکردهای مختلف قابل درمان هستند.

در ادامه این مقاله، ما در مورد موارد زیر صحبت کردیم.

  •  اضطراب عملکرد چیست؟ 
  • چگونه می‌تواند بر تعاملات جنسی شما تأثیر بگذارد؟ 
  •  عواملی که ممکن است در رشد آن نقش داشته باشند؟

ما همچنین در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا از تأثیرگذاری اضطراب عملکرد بر تجربیات جنسی و کمک به مسائلی مانند اختلال نعوظ جلوگیری کنید، صحبت کرده‌ایم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

اضطراب عملکرد جنسی یک احساس عصبانیت، ناراحتی و اضطراب جنسی قبل و حین رابطه جنسی است.

هنگامی که این احساسات را تجربه می‌کنید، بدن شما ممکن است مقادیر بیشتری از هورمون‌های استرس مانند آدرنالین ترشح کند که آرامش و لذت بردن از فعالیت جنسی را برای شما دشوارتر می‌کند.

برای بسیاری از مردان، این مشکل می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود و فعالیت جنسی را دشوارتر و رضایت بخش‌تر کند.

چه کسانی درگیر اختلال نعوظ هستند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله چگونه بفهمیم اختلال نعوظ داریم؟ مراجعه کنید.

گاهی اوقات، اضطراب عملکرد با گذشت زمان بدتر می‌شود، زیرا یک تجربه بد باعث ایجاد اضطراب و استرس جنسی بیشتر در مورد فعالیت جنسی می‌شود. این امر بسیار شایع است و مردان در هر سن و زمینه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دلایل مختلفی دارد. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

چه عواملی سبب این بیماری می‌شوند؟

اضطراب عملکرد جنسی می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از مشکلات جسمی مختلف و عوامل روانی رخ دهد، از جمله:

  • نگرانی در مورد عملکرد جنسی (به عنوان مثال، نگرانی از اینکه ممکن است همسرتان را به‌طور کامل راضی نکنید یا ممکن است در انزال مشکل داشته باشید)
  • مشکلات مربوط به عزت نفس یا تصویر بدن، مانند نگرانی در مورد وزن، قد یا اندازه آلت تناسلی
  • استرس در مورد اختلال نعوظ، انزال زودرس، تاخیر در انزال، عدم رسیدن به ارگاسم و سایر شرایط پزشکی که می‌تواند بر رضایت جنسی تأثیر بگذارد.
  • مسائل مربوط به رابطه، مانند فقدان ارتباط عاطفی یا نارضایتی از رابطه شما
  • سایر مشکلات سلامت روان مانند مشکلات مربوط به کار، روابط با پارتنر، خانواده یا سایر جنبه‌های غیر جنسی زندگی شما
  • به طور کلی عصبی بودن در مورد فعالیت جنسی

هنگامی که این احساسات را تجربه می‌کنید، بدن شما ممکن است مقادیر بیشتری از هورمون‌های استرس مانند آدرنالین ترشح کند که آرامش و لذت بردن از فعالیت جنسی را برای شما دشوارتر می‌کند.

برای بسیاری از مردان، این مشکل می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود و فعالیت جنسی را دشوارتر و رضایت بخش‌تر کند. گاهی اوقات، اضطراب عملکرد با گذشت زمان بدتر می‌شود، زیرا یک تجربه بد باعث ایجاد اضطراب و استرس بیشتر در مورد فعالیت جنسی می‌شود. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

چگونه اضطراب عملکرد اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که احساس اضطراب می‌کنید، بدن شما سیستم عصبی سمپاتیک خود را فعال می‌کند و در نتیجه رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و تولید هورمون‌های استرس مانند اپی نفرین، نوراپی نفرین و کورتیزول را افزایش می‌دهد. این امر منجر به افزایش سطح فشار خون و متعاقبا کاهش جریان خون به بخش‌هایی از بدن شما مانند آلت تناسلی می‌شود.

این امر باعث می‌شود که رشد و حفظ نعوظ بسیار سخت‌تر از حد معمول باشد و بر توانایی شما برای لذت بردن از رابطه جنسی با شریک زندگی خود تاثیر می‌گذارد. به بیان ساده، اثرات روانی اضطراب، منجر به پاسخ فیزیکی از بدن شما می‌شود که به نوبه خود، رابطه جنسی را دشوارتر می‌کند.

این بدان معنی است که حتی مردانی که هیچ یک از دلایل اصلی فیزیکی اختلال نعوظ (ED) را ندارند، اگر قبل از رابطه جنسی، احساس اضطراب یا ناراحتی کنند، می‌توانند در نعوظ دچار مشکل شوند.

اضطراب عملکرد ممکن است قبل از فعالیت جنسی یا در حین رابطه جنسی رخ دهد. در طول رابطه جنسی، اضطراب عملکرد می‌تواند ارگاسم را دشوارتر کند، یا حتی منجر به آنورگاسمی شود. زیرا اضطراب ناشی از عملکرد جنسی شما می‌تواند تمرکز بر احساسات فیزیکی و عاطفی جنسی را دشوار کند.

با گذشت زمان، اضطراب عملکرد می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر زندگی جنسی فرد داشته باشد و در نتیجه (برای برخی افراد) سطح علاقه به فعالیت جنسی کاهش یابد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

اضطراب عملکرد و اختلال نعوظ (ED)

در حال حاضر، تحقیقات زیادی در مورد اثرات فیزیکی اضطراب عملکرد وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که اضطراب عملکرد یکی از عواملی است که بیشترین ارتباط را با اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۰ همچنین نشان داد که اضطراب عملکرد جنسی “شایع‌ترین اختلالات عملکرد جنسی را ایجاد یا حفظ می‌کند.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

گزینه‌های درمانی

چگونه چرخه اضطراب عملکرد را بشکنیم؟ از آنجایی که اضطراب عملکرد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، درمان معمولاً بر شناسایی و حل عامل یا عواملی که در وهله اول باعث ایجاد اضطراب شده است، متمرکز است.

گاهی اوقات، اضطراب عملکرد ممکن است خود به خود حل شود، زیرا با شریک جنسی خود آشناتر و راحت‌تر می‌شوید. در موارد دیگر، با شناسایی و مدیریت منابع استرس در زندگی، اضطراب عملکرد ممکن است ناپدید شود.

اگر اضطراب عملکرد جنسی به خودی خود برطرف نشد، گزینه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

تراپی

یکی از درمان‌های رایج برای اضطراب عملکرد، مشاوره است، مانند درمان شناختی- رفتاری یا جنسی درمانی، برای کار بر روی صمیمیت و عملکرد جنسی. از طریق تراپی، می‌توانید بیاموزید که چگونه تغییرات سبک زندگی مانند ذهن آگاهی را با هدف کاهش سطح کل استرس و تفکر منفی خود اعمال کنید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که تصویرسازی هدایت شده، یک تکنیک درمانی برای مقابله با اضطراب، می‌تواند به درمان اضطراب عملکرد جنسی کمک کند.

 

داروهای ED

داروهای ED مانند سیلدنافیل، تادالافیل و آوانافیل نیز می‌توانند در درمان اضطراب عملکرد جنسی به عنوان راهی برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر برای مردانی که نگرانی‌های مربوط به عملکرد جنسی دارند، استفاده شوند. مانند تمام داروهای تجویزی، باید از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، مشاوره پزشکی بگیرید.

اگر اختلال اضطراب شما ناشی از احساس خودآگاهی در مورد ED باشد، داروهای ED به ویژه برای درمان اضطراب عملکرد جنسی موثر هستند. در این مورد، اضطراب عملکرد یکی از عوارض جانبی اختلال نعوظ است و دارو می‌تواند به حل این مشکل فیزیکی کمک کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

مصرف دمنوش‌های ضد استرس و ضد اضطراب جهت درمان اضطراب عملکرد جنسی

عدم کنترل اضطراب، تأثیر سویی روی عملکرد روزانه‌تان می‌گذارد. شاید بهترین گزینه بعد از یک روز کاری پراسترس، نوشیدن دمنوش باشد. ترکیبات مفید دمنوش‌ها علاوه بر ایجاد حس آرامش، میزان اضطراب و استرس را هم کاهش می‌دهند. اگر مایلید اطلاعاتی در مورد دمنوش‌های تقویت کننده نعوظ بدست آورید به مقاله راهکارهایی طبیعی برای تقویت نعوظ مراجعه کنید.

 چای سیاه

نوشیدنی متداول و محبوب ما ایرانی‌ها که تأثیر بسزایی روی کاهش استرس دارد. این دمنوش ضد استرس با کاهش میزان هورمون کورتیزول (که هورمون استرس است) باعث می‌شود که احساس بهتری در مغز ایجاد شود و میزان استرس کاهش یابد.

جینسینگ

ثابت شده که جینسینگ آسیایی اثرات متنوعی بر سیستم عصبی مرکزی بدن دارد. از میان این اثرات مهم می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی انسان اشاره نمود. علاوه بر این‌ها، آداپتوژن‌های موجود در این ریشه گیاهی مفید قادر هستند سطح هورمون‌های بدن را تغییر دهند و با این کار در کاهش و درمان استرس و اضطراب مزمن مؤثر باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات جینسینگ بر کاهش سطح اضطراب به مقاله جینسینگ چگونه به کاهش استرس کمک می‌کند؟ مراجعه کنید.

 

سنبل الطیب

سنبل الطیب، سنبل کوهی یا گیاه علف گربه به عنوان قوی‌ترین دمنوش‌ ضد استرس به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی شهرت دارد. در رابطه با میزان اثر درمانی این گیاه خوش‌بو همین بس که مصرف آن باعث می‌شود که مدت زمان به خواب رفتن بیست دقیقه کمتر شود. مصرف دمنوش ضد استرس سنبل الطیب به تنهایی یا همراه با بابونه و بادرنجبویه برای کنترل استرس توصیه می‌شود. این جوشانده خواب‌آور است و به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که پیش از انجام کارهایی که تمرکز لازم دارند آن را مصرف نکنید. 

اسطوخودوس

خاصیت اسطوخودوس یا همان گیاه لوندر به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس، کاهش استرس و کنترل هیجان احساسی است. اسطوخودوس را به ‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند، چیزهایی مثل عرق اسطوخودوس، گل‌ خشک‌شده اسطوخودوس که برای آرامش اعصاب در اتاق آویزان می‌شود یا به ‌عنوان دمنوش. اسطوخودوس به دمنوش آرام‌بخش اعصاب معروف است که خواب شبانه آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد، البته در مصرفش زیاده‌روی نکنید، چراکه روز بعد ممکن است دچار عوارض سردرد و سرگیجه شوید. اگر آلرژی فصلی دارید، داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید، مصرف دمنوش اسطوخودوس توصیه نمی‌شود.

 رازک

یک داروی و دمنوش‌ ضد استرس گیاهی چندصدساله که نقش مؤثری در تنظیم خواب دارد. به ‌خاطر طعم تلخش، معمولا به ‌تنهایی مصرف نمی‌شود و بهتر است همراه با بابونه، سنبل کوهی یا نعنا باشد. رازک به‌ خاطر خواص ضد استرسی که دارد، به جوشانده آرام‌بخش مشهور است که برای روزهای امتحان و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها بهترین گزینه است.

هل

خاصیت آرام‌بخشی هل و تأثیرش روی دستگاه گوارش، سیستم تنفسی و سیستم عصبی باعث شده که این دمنوش در زمره پرطرفدارترین دمنوش گیاهی ضد استرس قرار بگیرد. افرادی که از یبوست رنج می‌برند، طبع گرم، فشار خون یا زخم معده دارند بهتر است کمتر هل مصرف کنند.

بابونه

چای بابونه به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس زیاد استفاده می‌شود. البته این دمنوش خواص زیادی دارد از جمله:

  • کاهش دردهای قاعدگی
  • آرامش اعصاب
  • تنظیم خواب
  • ضد استرس و اضطراب
  • تسکین مشکلات پوستی
  • حفظ سلامت قلب.

دمنوش بابونه چای کم‌خطری است که عوارض زیادی ندارد، اما ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی پوستی شود. به ‌خاطر ترکیب کومارین موجود در بابونه که خون را رقیق می‌کند، مصرف چای بابونه دو هفته پیش از عمل جراحی، ممنوع است. خانم‌های باردار هم مجاز به مصرف این دمنوش آرام‌بخش اعصاب نیستند.

دمنوش چای زیره سیاه

طبیعت گرم زیره سیاه می‌تواند ناراحتی اعصاب ناشی از مزاج سرد را برطرف کند. اگر مزاج گرمی دارید این دمنوش برای شما مناسب نیست. زنان باردار به‌ خاطر افزایش ریسک سقط و بیماران دیابتی هم نباید از این دمنوش آرام‌بخش اعصاب میل کنند. زیاده‌روی در آن به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌زند. مصرف دمنوش زیره سیاه با داروهای دیابتی مثل انسولین، پیوگلیتازون، تولبوتامید، و کلرپروپامید تداخل ایجاد می‌کند. 

دمنوش چای گزنه

گزنه به عنوان یک گیاه قدیمی محبوب در ایران از جایگاه ویژه‌ای در درمان خانگی و طب سنتی برخوردار است. بخشی از خاصیت‌های دمنوش چای گزنه عبارت‌اند از:

  • درمان آلرژی‌های فصلی
  • کاهش درد آرتروز
  • درمان سرماخوردگی
  • کم‌خونی
  • کاهش التهاب
  • درمان اختلالات افسردگی و اضطراب.

دمنوش گزنه از برگ و ریشه گیاه تهیه می‌شود که می‌توانید آن را مثل چای همراه با چای کوهی، نعنا و پوست لیمو دم کنید یا به‌ شکل جوشانده مصرف کنید. حواستان به واکنش آلرژیک و امکان تداخل دارویی این دمنوش با سایر داروها باشد. زیاده‌روی در مصرف چای گزنه باعث تحریک پوستی و ناراحتی معده می‌شود. بیماران دارای فشار خون بهتر است از مصرف دمنوش گزنه خودداری کنند.  

دارچین

ترکیب چای و دارچین (خرید دارچین از فروشگاه عطاری شمس) به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس برای تسکین دردهای عضلانی به ‌کار می‌رود و دمنوشی آرام‌بخش برای اعصاب است که علاوه بر نشاط با باز کردن رگ‌ها، گردش خون را بالا می‌برد. یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و ضد استرس که نقش مؤثری در بهبود سرماخوردگی دارد. دارچین در کنار مزایای فراوانش، مضراتی هم دارد. زیاده‌روی در مصرف دارچین برعکس عمل می‌کند و نه تنها ضد استرس نیست، بلکه باعث بی‌خوابی و افسردگی هم می‌شود. التهاب پوستی، خشکی پوست، خارش بدن و گرگرفتگی از دیگر عوارض افراط در مصرف این دمنوش گیاهی هستند. به ‌خصوص گرم مزاج‌ها باید در میزان مصرف دقت کنند. مصرف این دمنوش ممکن است باعث زایمان زودرس شود، پس این جوشانده آرام‌بخش مناسبی برای زنان باردار نیست.

دمنوش شیرین‌بیان

جوشانده شیرین‌بیان به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس یکی از دمنوش‌های قدیمی است که فواید مختلفی دارد از جمله:

  • سم‌زدایی بدن برای درمان و پیشگیری از مشکلات گوارشی
  • درمان آرتریت
  • تقویت ایمنی بدن
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • پیشگیری از سرطان
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی.

بالا رفتن میزان کورتیزول در بدن و ایجاد استرس و اضطراب از مضرات و عوارض بلندمدت شیرین‌بیان هستند. مصرف دمنوش شیرین‌بیان برای خانم‌های باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود، چراکه احتمال تولد نوزادان با اختلال مغزی را افزایش می‌دهد. مصرف ریشه شیرین‌بیان با داروهای زیادی مثل داروهای درمان فشارخون، داروهای کاهش کلسترول و چربی و داروهای رقیق‌کننده خون تداخل دارد.

دمنوش چای سفید

چای سفید، چای محبوب چینی‌ها است که مثل چای سبز بدون تخمیر تولید می‌شود. این دمنوش‌ ضد استرس آرام‌بخش اعصاب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از فواید چای سفید عبارت‌اند از:

  • افزایش انرژی
  • بالابردن سوخت‌و‌ساز بدن
  • خاصیت ضدپیری
  • آنتی‌اکسیدان
  • رفع اضطراب و استرس.

چای سفید، کافئین بسیار کمی دارد، اما گاهی زیاده‌روی در مصرف آن باعث ایجاد اختلالاتی مثل بی‌خوابی، عصبانیت، بی‌قراری و استرس می‌شود. مشکلات گوارشی یکی دیگر از مضرات زیاده‌روی در مصرف این جوشانده آرام‌بخش است

گل راعی

گل راعی که به آن گل شهناز یا هوفاریقون هم می‌گویند یکی از بهترین داروهای گیاهی در رفع اختلال و استرس و درمان افسردگی محسوب می‌شود. احتمال تداخل دارویی دمنوش گل راعی با سایر داروها بالا است به‌ همین خاطر در صورتی که در دوره درمانی خاصی هستید حتما پیش از مصرف این دمنوش گیاهی ضد استرس با پزشک یا دکتر داروساز خود مشورت کنید.

مریم گلی

مصرف دمنوش مریم گلی فواید زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش اضطراب
  • پایین‌آوردن ریسک ابتلا به سرطان
  • کم‌کردن علائم یائسگی
  • سم‌زدایی بدن
  • تسکین درد معده
  • تحریک سیستم ایمنی بدن.

ترکیب شیمیایی فرار در دمنوش مریم گلی باعث می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن برای سلامت جسمی خطرناک باشد. این دمنوش آرام‌بخش اعصاب است، اضطراب مزمن را کم می‌کند و باعث می‌شود که فرد در شرایط پراسترس همچنان بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. احتمال تداخل دارویی، اختلال هورمونی و التهاب پوستی از عوارض مصرف دمنوش مریم گلی هستند. توژون موجود در مریم گلی باعث پریودشدن می‌شود، و مصرف آن در بارداری انقباض رحم را بیشتر می‌کند و در نتیجه خطر سقط جنین بالا می‌رود. زنان شیرده هم به خاطر وجود این ماده در مریم گلی نباید از این دمنوش مصرف کنند، چراکه میزان شیرشان کم می‌شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row kd_background_image_position=”vc_row-bg-position-top”][vc_column][vc_column_text]

اضطراب جنسی یک مسئله رایج است

اضطراب عملکرد یک مشکل رایج است که می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مردان، این بیماری می‌تواند یک تجربه استرس‌زا باشد – در نهایت، هیچ کس نمی خواهد شریک جنسی خود را ناامید کند یا از رابطه جنسی خود لذت نبرد. 

خوشبختانه، اضطراب عملکرد به راحتی قابل رفع است. از ارتباط باز با شریک زندگی خود گرفته تا تصویرسازی هدایت شده، تمرینات آرامش بخش و داروهای ED، طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند به شما در غلبه بر اضطراب عملکرد و لذت بردن از یک زندگی جنسی سالم کمک کند.

شما اگر مایلید در مورد چگونگی مصرف جینسینگ جهت درمان اختلال نعوظ اطلاعات بدست آورید به مقاله طریقه مصرف جینسینگ برای نعوظ مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *